zaterdag 14 december 2013

De dure hobby

Ik bezocht het grootste stripfestijn van België (Stripgidsfestival Turnhout) vandaag. Het was tien jaar geleden dat ik nog een stripbeurs bezocht, omdat die laatste keer geen aangename bedoening was.

Robot - Chris Ware
Enkele weken geleden informeerde ik bij een galerij naar een zeefdruk van Chris Ware. De druk zelf was niet erg duur, maar de portokosten maakten het plaatje net te prijzig naar mijn zin. Vorige woensdag kreeg ik een mail terug van deze galerij met de vermelding dat ze aanwezig zouden zijn op de Stripbeurs in Turnhout en dat ze "mijn" -het was inderdaad al de mijne, in gedachten- zeefdruk konden meenemen. Ik stuurde "Breng maar mee," en besloot het er nog eens op te wagen.

De beurs was kleiner dan verwacht, maar uitermate gezellig. Iedereen zei "Hallo" en sprak me aan (wellicht omdat ik vaag wat wegheb van een striprecensent, hoewel.. We zijn beiden gewoon rosharig.) Al gauw vond ik m'n bestelling.

Ik vergat niet dat ik een embargo heb lopen met mezelf, dus keek ik zeer ongeïnteresseerd naar de strips, maar focuste ik me op de originelen, zeefdrukken, beeldjes en andere ongein. Zo viel m'n oog op een originele filmcel van Alfred Jodocus Kwak, de animatieserie. Ze was duur, maar tamelijk enig in z'n soort en na een verkoopspraatje en wat gepieker kocht ik het ding aan. Het is een pareltje bestaande uit vijf lagen tekeningen (daar waar de normale animatiecel uit 2 lagen bestaat) en is gesigneerd door bedenker Herman Van Veen. Nu, goed, het moet niet te technisch worden, maar ik ben érg blij met de aanschaf.
Alfred J. Kwak - Herman Van Veen


'k Had nooit kunnen vermoeden dat geen strips of boeken kopen zo duur zou blijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten