woensdag 4 december 2013

Blacksad, a sad and black story

Met goede moed keerde ik terug naar mijn SSZ. Een eerste vlugge blik beloofde weinig goeds. Ik zag geen gele cover liggen, typerend voor de Blacksad 5, dus ik vreesde het ergste. Bij navraging bleek dat de leverancier "elk moment" kon komen. Ik had een gratis parkeerticket van 15 minuten, dus elk moment mocht wel wat specifieker. "Elk moment" kon evengoed 18u zijn, zei de SSZ-uitbater. Die vervolgde met een verhaal over consistente late leveringen en een dringend gesprek met de uitgever, si en la. Ik knikte begrijpend en haastte me terug naar mijn auto.

In de auto vroeg ik me af of ik bij een Standaard Boekhandel zou stoppen om het album op te halen. Die hebben zulke toppers vaak wel in huis, dus het was perfect mogelijk. Op die manier zou ik niet meer dagen "verspillen" dan nu al het geval is.
Al gauw besefte ik echter dat ik dan voor 8 maanden niet meer in mijn SSZ zou komen. De uitbater zou (mits een goed geheugen) zich afvragen waarom ik niet meer terugkeer, zich nog bozer maken op de uitgeverij en leverancier (want mogelijks een klant verloren) en dat wilde ik niet veroorzaken.

Morgen keer ik dus een laatste keer terug. Blacksad 5 staat op het lijstje en dat wordt afgewerkt.
Ik heb er echter goede moed in, want ik scande de winkel met een oppervlakkige blik, gefocust op een gele cover. Deze desinteresse in het nieuwe en onbekende zal me helpen doorheen de tijd. Al voelde ik ook een sterke melancholie bij het beseffen dat ik 8 maanden lang niet meer in de SSZ zal staan.
Het leven is geven en nemen, alleen heb ik nog niet ontdekt wat ik precies doe en hoe ik het tegenovergestelde doe. Tijd brengt raad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten