maandag 10 maart 2014

Het vuur

Ik heb er weer een periode van weinig lezen op zitten. Die tekent zich in de besluiteloosheid van welk boek ik vervolgens ga lezen. De keuze is vaak erg moeilijk.

Toen ik op vakantie vertrok, wist ik niet welk boek mee te nemen. Het werden uiteindelijk De Man Zonder Eigenschappen en de Northon Anthology of Short Stories. Die tweede koos ik omdat het een goede afwisseling zou zijn op het zwaardere werk.
Uiteindelijk las ik enkel kortverhalen. Zo'n 450 pagina's korte verhalen. Daar kan een mens niet over klagen, maar de man zonder eigenschappen werd er niet vrolijker van.

Ik merkte dat ik vaak een overgangsboek nodig heb. Strips vormen daarin de perfecte metgezel. Je hebt het gevoel een afgerond verhaal te lezen, dat snel verloopt en tevens niet téveel denkvermogen vergt. Tegelijk wordt de zin naar goede, doorleefde boeken aangewakkerd.

De aankoopstop werd vrijwel onmiddellijk samen met strips afgekondigd. Maar achteraf gezien werkte dit niet goed, aangezien ik ook de leesvlam uitdoofde. Mijn lezen is als een kampvuur. Je moet er niet altijd grote blokken opgooien om het levend te houden. Soms is een takje meer dan genoeg om de nacht te overbruggen.

Ik twijfel nog of ik mijn queeste moet aanpassen of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten